Voorkom een burn-out

5 Tips om een burn-out te voorkomen

Je ziet het steeds vaker om je heen: collega’s of bekenden die burn-out raken. In veel gevallen zitten ze een aantal maanden ziek thuis. Er is te lang teveel van hen gevraagd en nu is de rek eruit.

Hoe groot is jouw kans op een burn-out?

Een burn-out kan veroorzaakt worden door de situatie. Wanneer je lange tijd ondergewaardeerd wordt, te weinig invloed hebt op het werk, weinig sociale steun ontvangt of emotionele overbelast wordt, kan dat tot een burn-out kunnen leiden.

Je karakter speeltdaarin een belangrijke rol. Eigenschappen als het goed willen doen, meer willen doen dan mogelijk is, plichtsgetrouw zijn, alles zelf willen doen, graag gewaardeerd willen worden en moeilijk nee kunnen zeggen, verhogen de kans op een burn-out. Laat het niet zover komen!

Tip 1: Kaart het aan.

Herken jij jezelf hierin? Blijf er dan niet in je eentje mee rondlopen, maar stap naar je leidinggevende of iemand van HR en vertel wat er aan de hand is. Zoek samen met hem of haar naar mogelijkheden om de situatie voor jou te verbeteren.  Als je er op tijd bij bent, is een burn-out vaak goed te voorkomen. Niemand is erbij gebaat wanneer jij een aantal maanden ziek thuis zit, ook je werkgever niet.

Tip 2: Neem gas terug. neem signalen serieus

Welke zaken die je je hebt voorgenomen, kunnen nog wel even wachten? Hoe realistisch is je planning voor deze dag? Probeer het aantal klussen op je ‘to do’ lijst drastisch te verminderen zodat je vaker op tijd naar huis kan. Vraag jezelf eens af: “Moet ik dit nu doen?”.

Sta stil bij de signalen die je lichaam je geeft . Ben je steeds maar moe, heb je hoofdpijn, pijnlijke schouders of ben je regelmatig duizelig? Ga daar niet zomaar aan voorbij. Zie je klachten als een teken dat je gas terug moet nemen.

Tip3: Sluit je werkdag op tijd af.

Maak een planning voor elke werkdag. Plan de denkklussen in de ochtend en de doe-klussen in de middag. Dan volg je het meest voorkomende bioritme. Plan niet meer dan 6 uur van je werktijd in. De rest is ‘overlooptijd’. Vaak duurt op tijd naar huis gaaneen klus langer dan je had ingeschat en er komen altijd wel zaken tussendoor. Dan is het fijn dat je niet meteen hoeft te haasten of over te werken. Heb je een beetje tijd ‘over’ begin dan niet aan een nieuwe echte klus, maar ruim wat op of doe een klein praktisch klusje. Zo kan het werk je niet weer dusdanig in beslag nemen dat je toch nog blijft hangen.  Wanneer je het moeilijk vindt om op tijd naar huis te gaan, plan dan afspraken met vrienden rond etenstijd. Dan moet je wel op tijd je werk afronden.

Tip 4: Zorg voor jezelf.

Veel lichamelijke en psychische klachten worden veroorzaakt door een slechte nachtrust. Ga dus op tijd naar bed en probeer je voordien te ontspannen, liefst door een (korte) avondwandeling in de buitenlucht. Monitoren en tv’s remmen de aanmaak van bilirubine, het stofje in je lichaam dat je slaperig maakt. Dus voor het slapen gaan: niet achter je pc/laptop zitten. En bij voorkeur ook geen tv. Heb je een goed bed en is je slaapkamer rustig en donker genoeg? Kun je ondanks dit de slaap niet vatten;  tel dan van 100 naar 0 op iedere uitademing of zet een cd op die je soezig maakt (er zijn speciale cd’s verkrijgbaar om je te helpen inslapen).

goed voor jezelf zorgenZorg dat je voldoende beweegt, maar wel met mate. Ga bij voorkeur fietsen of wandelen in de natuur.

Eet niet te vet, wees matig met koffie, drink veel (bron)water en eet voldoende fruit.

 Tip 5: Leer om ‘nee’ te zeggen.

Mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel zijn snel geneigd om een klus of verantwoordelijkheid op zich te nemen. Begin met je af te vragen hoeveel werk het zal zijn en hoeveel energie het je zal kosten. Kortom, wat zijn wat zijn de consequenties voor jou?

Vindt jet he lastig om ‘nee’ te zeggen tegen een verzoek? Wen jezelf dan aan om te antwoorden dat je erover zult denken. Dat is in ieder geval niet direct een ‘Ja’ en het geeft je de ruimte om een goede overweging te maken.

Helpen deze tips je niet of herken je de signalen van een burn-out bij jezelf? Raadpleeg dan je huisarts en onderneem actie. Loop niet het risico om een paar maanden ziek te zijn.

Wil je ondersteund worden bij het voorkomen van een burn-out, maak dan hier een afspraak.

Voorkomen is beter dan genezen!

 

 

 

 

 

 

Dit bericht is geplaatst in Blogs. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>