Zorg dat jij geen burn-out krijgt

Burn-out: voorkomen is beter dan genezen!

jong vrouw hoog opgeleid oververmoeid

Ben je hoog opgeleid? Heb je een groot verantwoordelijkheidsgevoel en vind je het echt vervelend wanneer je fouten maakt? Ben je jong, heb je geen kinderen en ben je single? Dan heb je 6 van de 7 risicofactoren om een burn-out te krijgen! Herken je jezelf hierin en ben je een vrouw dan heb je alle risicofactoren.

Maar wat is een burn-out nu precies en wat is de relatie met stress en het verschil met overspannen zijn?

Bij een burn-out heb je basaal een gevoel van opgebrand zijn. Op en leeg zijn. Het is het eind van een proces waarbij je langzaam spanning in het lichaam opbouwt en te weinig in staat bent om te ontspannen. Het omgaan met spanning door het lichaam is vergelijkbaar met een elastiek: het kan ver opgerekt worden, maar op een gegeven moment breekt het elastiek. Mensen vallen dus vaak in één keer uit. Een burn-out wordt vaak vooraf gegaan door een lange periode van overbelasting. Je hebt te lang teveel van jezelf gevraagd en daardoor heb je geen energie meer over om je werk te doen, je sociale verplichtingen na te komen, te sporten of leuke dingen te doen. Op alle fronten is de rek er helemaal uit en je hebt totaal geen puf meer om iets te doen.

Wanneer je overspannen bent is er meestal een situatie die je niet meer aankunt. Er is teveel stress op je werk of juist thuis. Overspannenheid is situatie gebonden. Haal ik je uit die situatie weg, dan heb je ook geen last meer van je klachten.

Stress betekent niets anders dan druk of spanning. De term komt uit de bouwkunde en wordt gebruikt om aan te geven hoe groot de kracht is, die kan worden uitgeoefend op een viaduct of brug zonder dat er schade ontstaat. Stress is alleen maar ongezond wanneer de draagkracht van een persoon lager is dan de draaglast. Anders gezegd: wanneer je meer te verwerken krijgt dan je op dat moment aankunt. Wanneer deze situatie langere tijd aanhoudt en je je niet voldoende kunt ontspannen, heb je last van ongezonde stress en kun je overspannen of burn-out raken.

Waardoor wordt  een burn-out veroorzaakt?

Een burn-out ontstaat wanneer je een lange periode overvraagd bent. Je wordt zwaarder belast dan je aankan en daardoor ontstaat een verstoring in de balans. Die overbelasting kan  ontstaan doordat je het werk als te moeilijk of als teveel ervaart. Er zijn meerdere factoren die een burn-out kunnen veroorzaken. Ondergewaardeerd worden, te weinig invloed hebben op het werk hebben, weinig sociale steun ontvangen, emotionele overbelasting, zijn bijvoorbeeld situaties die tot een burn-out kunnen leiden. Je karakter speelt daarin een belangrijke rol. Eigenschappen als het goed willen doen, meer willen doen dan mogelijk is, plichtsgetrouw zijn, alles zelf willen doen, graag gewaardeerd willen worden en moeilijk “nee” kunnen zeggen, verhogen de kans op een burn-out.

Hoe weet ik of ik burn-out ben?

Het belangrijkste verschijnsel is vermoeidheid. Mensen met burn-out verschijnselen leven van weekend naar weekend. Ze hebben het gevoel dat ze uitgeput zijn en weinig meer aan kunnen. Ze brengen het niet meer op om naar het werk te gaan.

Andere klachten kunnen zijn:  concentratieproblemen, futloosheid, soms huilbuien en chaotisch denken. Vaak ook  zie je overal tegen op. Je hebt wel zin hebben om dingen te gaan doen, maar de fut ontbreekt.  Ook kan je waarneming verminderen. Je ziet of hoort niet goed wat er precies om je heen gebeurt.

Je kunt overgevoelig worden voor licht of geluid; je tijdens sociale contacten opeens erg ongemakkelijk voelen (en merken dat  het zweet je letterlijk uitbreek) of de neiging krijgen om jezelf te gaan afsluiten van de omgeving.

Aan welke signalen kan ik het begin van  een burn-out herkennen?

Het lastige van een burn-out is dat het een geleidelijk proces is en er niet zo heel veel signalen zijn die er aan voorafgaan. Je merkt mogelijk dat je:

  • slechter slaapt;
  • geprikkeld bent of dat jouw omgeving aangeeft dat je vaak geprikkeld bent;
  • moe bent en slechter opgewassen tegen de normale taken;
  • thuis ook veel tijd aan je werk besteedt ten koste van ontspanning en sociale contacten.

Kan ik genezen van een burn-out?

Burn-out is te genezen, maar dan moet je wel leren om bij te tanken, gas terug te nemen en  oude patronen doorbreken. Je hebt langere tijd meer van jezelf gevraagd dan je aankon en was niet voldoende in staat om daarvan te herstellen. Wanneer de rek er op alle fronten helemaal uit is, zal je lichamelijk, geestelijk en emotioneel moeten herstellen. Dat vraagt tijd en goed zorgen voor jezelf. Sommige mensen met een burn-out die ik ken, waren zo opgebrand dat ze op een dag maar één activiteit konden inplannen. Ze moesten kiezen: zal ik vandaag een stukje in mijn boek lezen of zal ik met jou een kopje koffie drinken. Na een flinke herstelperiode zijn ze weer helemaal fit geworden. Maar ze hebben daarvoor wel veel moeten veranderen aan hun leef- en werkstijl. Wil je niet terugvallen in oude patronen dan zal je anders moeten leren omgaan met verwachtingen die anderen en jijzelf van je hebben. Je zult moeten leren om “nee” te zeggen en beter voor jezelf te zorgen. Je moet een gezonde balans gaan aanbrengen in werk en privé.

Heb je het vermoeden dat je burn-out bent of er dicht tegen aan zit, raadpleeg dan je huisarts en onderneem actie. Loop niet het risico om een paar maanden ziek te zijn.

Wil je ondersteund worden bij het voorkomen van een burn-out, maak dan hier een afspraak.

Voorkomen is beter dan genezen!

Dit bericht is geplaatst in Blogs met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>